Etika Komputer

 


Etika Komputer

Etika komputer adalah satu set standard moral yang mengatur penggunaan komputer. Ini adalah pandangan masyarakat mengenai penggunaan komputer, baik perkakasan dan perisian. Masalah privasi, hak harta intelek dan kesannya kepada masyarakat adalah beberapa masalah etika komputer yang biasa berlaku.

Kebimbangan Privasi 




Hacking- pencerobohan yang tidak sah ke dalam komputer atau rangkaian. Penggodam dapat mengganggu tahap keselamatan sistem komputer atau rangkaian dan dapat mengakses ke komputer lain tanpa keizinan.




Perisian hasad (Malware) - bermaksud perisian berniat jahat yang dibuat untuk merosakkan sistem komputer. Malware kebiasaannya adalah virus, spyware, worm dan trojan horse. Virus dapat menghapuskan fail dari cakera keras sementara perisian intip dapat mengumpulkan data dari sesebuah komputer.





Perlindungan Data - juga dikenal sebagai privasi informasi atau privasi data adalah proses melindungi data yang bermaksud untuk mempengaruhi keseimbangan antara hak privasi individu sambil masih mengizinkan data digunakan untuk tujuan pekerjaan.





Anonymity - adalah cara untuk menjaga identiti pengguna yang tersembunyi melalui pelbagai aplikasi.





Hak Harta Intelek




Hak Cipta - adalah bentuk harta intelek yang memberikan hak penerbitan, pengedaran dan penggunaan adalah hak milik pengarang. Ini bermaksud bahawa idea apa pun yang dibuat oleh pengarang tidak boleh digunakan atau disebarkan oleh orang lain tanpa kebenaran pengarang.





Plagiarisme - adalah tindakan menyalin dan menerbitkan karya orang lain tanpa petikan yang tepat. Ia seperti mencuri karya orang lain dan menyebarkan sebagai karya anda sendiri.





Cracking/piracy - adalah cara menerobos sistem dengan melepasi ciri keselamatan sistem. Ini adalah cara untuk melangkau langkah-langkah pendaftaran dan pengesahan semasa memasang perisian.






Lesen Perisian - membenarkan penggunaan bahan digital dengan mengikuti perjanjian lesen. Kepemilikan(ownership) masih dengan pemilik hak cipta yang asli, pengguna hanya diberi lesen untuk menggunakan bahan berdasarkan perjanjian.



Kesan terhadap Masyarakat

Pekerjaan - Beberapa pekerjaan telah dihapuskan sementara beberapa pekerjaan menjadi lebih sederhana kerana komputer telah mengambil alih syarikat dan perniagaan. Segala pekerjaan dapat dilakukan hanya dengan satu klik sedangkan sebelum ini memerlukan beberapa langkah untuk melakukan tugas. Perubahan ini boleh dianggap tidak beretika kerana membataskan kemahiran pekerja.

Kesan Alam Sekitar - Alam sekitar telah dipengaruhi oleh komputer dan internet kerana peningkatan masa yang dihabiskan menggunakan komputer meningkatkan penggunaan tenaga yang seterusnya meningkatkan pelepasan gas rumah hijau.

  • Ada cara di mana kita dapat menjimatkan tenaga seperti membataskan masa bersama komputer dan mematikan komputer atau menghidupkan mod tidur ketika tidak digunakan. Membeli komputer yang cekap tenaga dengan label Energy Star juga dapat membantu menyelamatkan alam sekitar.

Kesan Sosial - Komputer dan internet membantu orang berhubung dengan keluarga dan rakan. Media sosial kini sangat popular.

  • Permainan komputer mempengaruhi masyarakat baik secara positif dan negatif. Kesan positif adalah peningkatan koordinasi tangan-mata, mengurangkan tekanan dan membantu untuk berfikiran dengan strategik yang lebih baik. Kesan negatifnya adalah ketagihan pemain, pengasingan dari dunia nyata dan pendedahan kepada keganasan.
  • Teknologi komputer membantu kerajaan dalam meningkatkan perkhidmatan kepada warganya. 
  • Teknologi komputer membantu perniagaan dengan mengautomasikan proses, laporan dan analisis.

Sumber: teachcomputerscience.com

0 Comments

Game Developer, Designer

You may contact me for more inquiry